Gymnasium

Imorgon ska jag och massa andra underbara kompisar från skolan in till Göteborg för att gå på gymnasiemässan. Är lite nervös faktiskt hehe, så sjukt svårt att veta vad man ska gå för linje. Det känns som att om man väljer t.ex bygg så måste man bli något imon bygge, väljer man vård & omsorg så måste man bli något inom det. Skitjobbigt! Vi är liksom 15 år och ska i princip välja vad för sorts yrke vi ska ha när vi blir vuxna. Det är ju egentligen rätt stor chans att man råkar välja något som man faktiskt inte alls känner är rätt och ångrar när man är 18 år, då känns det som att man har slösat bort 3 års utbildning. 
Innan (för inte alls längesedan) ville jag bli läkare och var helt säker på att jag skulle bli det! Nu, några månader senare vill jag absolut inte bli det och jag vill inte heller gå natur längre. Bara där ser man hur snabbt man kan ändra sig!
För mig känns det viktigt att välja en bred linje då jag inte har bestämt mig för vad jag vill bli än, på så sätt kommer jag antagligen bli intresserad av något yrke under min gymnasietid utan att känna mig stressad över att ha valt fel linje. Och om jag skulle ångra mig igen och efter gymnasiet vilja bli läkare, då går det ju alltid att läsa till ämnen på komvux! det finns alltid en lösning!
 

En annan viktig fundering är om jag ska gå i Göteborg eller Mark. Sjukt svårt... Fördelen med Mark är att det självklart är närmare och lättare att ta sig dit, om man får en håltimma kan man åka hem på 15 minuter osv. Men samtidigt längtar jag så mycket efter att komma bort från landet och Marks kommun...Är ganska trött på hur det är här och är sugen på att träffa helt nya människor och börja om lite på nytt! Sjukt stort steg & väldigt läskigt ja men det behövs ibland. ( Menar självklart inte att jag vill komma bort från mina vänner här i Mark, tror knappast jag kommer få lika bra vänner på gymnasiet men vill ändå skaffa lite nya kompisar med!)
Nackdelen med att gå i Göteborg är framförallt busstider och sånt. Samt håltimmar. Ifall jag får en håltimma på 2 timmar hinner jag knappast hem innan jag behöver åka in tilll skolan igen! Dock kommer min bror bo i Gbg då så jag kan möjligtvis vara där och plugga eller vad som helst, men ändå. Sen kommer jag behöva gå upp väldigt tidigt på morgonen men det går ju ändå för jag kan sova på bussen! Hmm, så sjukt mycket att fundera på!! Just nu lutar det faktiskt åt Gbg men får se vad jag tycker efter gymnasiemässan imorgon, hoppas att den är givande! sen att man måste komma in på ett gymnasium är en annan historia haha...
 
Words To Live By / *

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0