Gästinlägg

Hej hej! Jag fick precis äran av Filippa, min lillasyster att skriva ett gästinlägg. Själv är jag Annika, hennes snart 19-åriga storasyster. Skulle vilja meddela er alla att Filippa precis sjunger seriös opera, och att hon är väldigt imponerad över sig själv. Uppdatering: Nu bytte hon till att sjunga rap.
 
I vilket fall som helst skulle jag vilja att detta inlägg skall handla om att det verkligen är värt att alltid göra sitt bästa, och nu syftar jag framför allt på skolan. I år tog jag studenten och den känslan av att till sig själv kunna säga att: "jamen jag gjorde faktiskt mitt bästa. Jag kunde inte göra bättre"- det är oslagbart.
 
Nu var det såklart ett tag sedan jag gick på högstadiet, Sätilaskolan, men det finns en hel del jag har tagit med mig till framtiden, och den jag är idag. När jag gick högstadiet pluggade jag extremt mycket, men om sanningen skall fram hade jag inte alls överdrivet bra betyg. Hade nog något enstaka MVG och sen VG/G. Jag minns att jag tycker det var väldigt tufft och jobbigt när jag samtidigt kunde se andra som inte alls pluggade så mycket och ändå fick mycket bättre betyg än mig. Sen började jag i alla fall Marks Gymnasium med samhällsinriktning, och då skedde stora förändringar. Helt plötsligt var det som att allt släppte och jag kunde äntligen prestera när det väl gällde. I jämförelse med högstadiet blev det att jag slutändan höjde mig i alla ämnen där det var möjligt. Jag tror inte detta handlar om att det var lättare att få bra betyg på Gymnasiet- för tro mig, det var tufft och väldigt många pluggtimmar som låg bakom. Med detta sagt vill jag bara uppmuntra er att även om ni nu pluggar asmycket utan att få jättebra betyg (bra betyg är självklart induviduellt!) så är jag övertygad om att det så småningom kommer ge betalt för mödan. Och tro mig när jag säger att utan all den pluggtid på högstadiet (utan jättebra resultat) hade gymnasiet inte gått så bra som det gick för mig.
 
Slutligen vill jag bara ge ett motivationstips för att orka plugga. Det handlar om att bli fascinerad. Låter väldigt konstigt men för mig är det extremt användbart. Om du tex har NO, biologi så kan du fascineras över att människan faktiskt kan existera. Har du matte kan du fascineras över att så konstiga tal kan ligga till grund för något så viktigt som hur man kan bygga hus. Har du SO kan du fascineras över hur människor kan tycka så olika i något man själv tycker är så normalt. Jag tror du fattar grejen med att tänket är avgörande över om du skall orka med skolan eller inte!
 
Till sist så vill jag bara säga att allt inte handlar om hur bra betyg du fick. Och gör du alltid ditt bästa vet du att du faktiskt inte kunde gjort det annorlunda. Var nöjd!
 

OBS. FILIPPA ÄR MIN LILLASYSTER OCH JAG ÄLSKAR HENNE OCH JAG ÄR FANTASTISKT STOLT ÖVER HENNE. Hör av dig till mig och hon är elak eller något ;)
 
 
 ÅDJEH/ Annika
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0